Mitől lesz extrém összetett folyamat az olvasás?

Frissítve: júl 30

Ahhoz, hogy valaki helyt tudjon állni a mai rendkívül gyorsan változó és szövevényes világunkban, hogy ki tudjon teljesedni, bizonyos tudásra és készségekre van szüksége, amik közül az egyik legfontosabb az olvasni tudás.





Az olvasás folyamatát sokan definiálták már, mi most az OECD által működtetett, nemzetközi PISA felmérés szerinti értelmezést mutatjuk meg. A PISA felmérés célja, hogy megvizsgálja, hogy a 15 évesek tudása és készségei a matematika, olvasás és a tudományok terén mennyire alkalmasak a való életben való helytállásra.


2018-ban volt utoljára ilyen mérés, amikor is a szövegértés kiemelt témaként szerepelt, így az olvasni tudás meghatározását is frissítették aszerint, hogy jól le tudja írni, mire van szükség ahhoz, hogy valaki a mai világ kihívásaira jól tudjon reagálni.


Az olvasásról sokan azt gondolják, hogy a folyékony olvasást jelenti, vagyis hogy valaki érti a szavakat, mondatokat. Ez a legtöbb embernek jól megy, így aztán jogosan merülhet fel a kérdés, hogy mit is tartalmazhat az "olvasni tudás", hiszen olvasni majdnem mindenki tud. Ennek ellenére mégis azzal voltak teli a hírek 2018-ban, hogy a PISA eredményei alapján az látszódik, hogy nagyon le vagyunk maradva a szövegértés terén, ami komoly problémát jelent mind az egyén, mind a társadalom szintjén.


A PISA így definiálja az olvasni tudást (angolul reading literacy):

"Az olvasni tudás a szövegek megértését, felhasználását, értékelését, bírálatát, a velük való foglalkozást jelenti, hogy elérjük céljainkat, fejlesszük tudásunkat és képességeinket, és a társadalom részesei lehessünk."

Ez egy gyönyörű definíció, gondoljunk csak bele, mennyi minden van benne.

A szöveg megértése, felhasználása, értékelése és bírálata azt jelenti, hogy az olvasást általában valamilyen cél elérése érdekében használjuk, amihez meg kell értenünk azt, az információt össze kell vetnünk az eddigi tudásunkkal, a valóságról alkotott képünkkel, meg kell ítélnünk, hogy hihetünk-e a szerzőnek vagy álhírrel találkoztunk, meg kell küzdeni az ellentétekkel és még megannyi kaland vár ránk, ráadásul mindez a fejünkben történik.

Ezek mind nagyon izgalmas és bonyolult gondolkodási műveletek, amikor is elemzünk, szintetizálunk, integrálunk, és egyéb, rendkívül összetett tevékenységet végzünk a másodperc tört része alatt.


A szöveggel való foglalkozás azt jelenti, hogy interakcióba lépünk az olvasnivalóval, nem csak passzívan szemléljük a betűket. Motiváltak vagyunk, hiszen valamilyen feladatot hajtunk végre, még akkor is, ha valójában nem érdekel az olvasnivaló.


Mindezt azért, hogy elérjünk valamit, hogy sikeresebbek legyünk a munkánkban, hogy megkapjuk az előléptetést, hogy sikerüljön a vizsga, hogy bizonyítsunk, hogy fejlődjünk, hogy képesek legyünk gondoskodni magunkról, hogy hasznos tagjai legyünk a társadalomnak.


Ezért olyan szép ez a definíció, és ezért olyan szomorú, hogy a 2018-as PISA felmérésben egy 1-től 6-ig terjedő skálán átlagosan 2-es szintet sikerült elérnie a magyar 15 éveseknek. Nagyon kevesen, csupán a felmérésben részt vevők 0,5%-a érte el a 6-os szintet, ami azt jelenti, hogy szinte mindenkiben van még ki nem használt potenciál, legalábbis ami az olvasást illeti. Szerencsére ezek a dolgok tanulhatóak, fejleszthetőek.

Online fejlesztőprogram

Olvasástechnika gyakorlati fejlesztése az optimális időkihasználáshoz, hogy gyorsabban végezz a feladataiddal, vagy adott időbe több minden beleférjen. 

Hírlevél

Innovatív gondolkodási technikák, érdekességek, azonnal használható tippek és eszközök a postaládádba.

Kategóriák

Oszd meg másokkal is!

Hogy tetszett a cikk?

Miről szeretnél olvasni?

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram