Milyen gondolkodási műveleteket használunk olvasás közben?

Frissítve: 5 nap

A gondolkodási műveletek az olvasás szerves részei. Olyan folyamatok, amelyek során a szövegben lévő információval történik valami a fejünkben, hogy aztán felhasználható formába kerüljön, hasznosítani tudjuk a céljaink eléréséhez, a feladatunk megoldásához.


A szövegekben lévő információhalmazt és a már meglévő tudásunkat felhasználva tudunk például kreatívan, problémákat megoldva, kritikusan, tudományosan gondolkodni. Ezekhez olyan gondolkodási technikákat használunk, mint például az elemzés, analízis, a szintézis, az összehasonlítás vagy az értékelés.


A legizgalmasabb az egészben, hogy ezeket mindannyian csináljuk, akár tudatosan, akár észrevétlenül. A sikerünk azon múlik, hogy egyrészt mennyire használjuk tudatosan, célvezérelten, jó helyen, jó időben, jó sorrendben ezeket a műveleteket, másrészt hogy egyáltalán mennyi módszert ismerünk, amiknek a segítségével végre tudjuk őket hajtani.


Mi mindenen gondolkodunk olvasás közben?


A teljesség igénye nélkül, csupán a terület sokszínűségének bemutatására, összegyűjtöttünk néhány példát.


Elemzünk, vagyis részekre bontunk, amikor listákat készítünk, csoportosítunk, sorrendet állapítunk meg vagy adott szempont szerint összehasonlítást végzünk.

A szintézis azt jelenti, hogy különböző részekből új egységet hozunk létre. Például megtervezünk valamit, feltételezést vagy hipotézist hozunk létre, kombinálunk egymástól látszatra eltérő területen lévő elemeket.

Az értékelés pedig azt jelenti, hogy egy információról véleményt alkotunk, megítéljük vagy épp a hitelességét ellenőrizzük.


Miért jó a tudatos használatuk?


Az olvasás közbeni gondolkodásnak nagyon sok előnye van:

  • a figyelmünket odairányítjuk, kevésbé kalandozunk el

  • több mindenre és tovább emlékszünk

  • a szövegben lévő információt valóban fel tudjuk használni a céljaink eléréséhez, legyen az tanulás, munka, személyes fejlődés

Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy ha ezeket a technikákat alapvetően ismerjük, akkor miben lehet mégis fejlődni a használatukban?

Sokunkkal előfordul például, hogy elkalandozunk. Vagy olvasunk valami nagyon érdekes szakmai könyvet vagy cikket, de pár héttel később már elfelejtjük, hogy mi volt benne ahelyett, hogy aktívan használnánk a tudást. Az is sokszor előfordul, hogy a feladatunk elvégzéséhez olyan óriási mennyiségű szöveget kell feldolgoznunk, amit nagyon nyomasztónak érzünk.

Ezek a problémák részben visszavezethetőek a gondolkodási technikák nem elég tudatos és nem elég sokrétű használatára.


Miben fejlődhetsz?


Egyrészt megismerhetsz minél több módszert, amikkel végre tudod hajtani ezeket a gondolkodási folyamatokat. Például vajon hányszor használod a halmazelméletet szöveges információk elemzésére? Hány mnemotechnikát ismersz, amikkel sokkal több mindenre tudnál emlékezni? Megvizsgálod-e a negatív tereket, vagyis megfigyeled-e azt az információt, ami nincs benne a szövegben?


Másrészt tudatosíthatod magadban, hogy melyiket mikor érdemes használni.


A LiteraGo csapatánál abban bízunk, hogy ha segítünk megismerni és tudatosan használni minél több módszert, akkor éles helyzetben is eszedbe fog jutni, esetleg észrevétlenül elkezded használni ezeket olyan feladatok megoldásához, ahol eddig ezt nem tetted. Azt szeretnénk, hogy pozitív változást tapasztalhass a kreativitásodban, a problémamegoldó képességedben, az emlékezőképességedben, a sikerélmények révén pedig a motivációdban.



Online fejlesztőprogram

Olvasástechnika gyakorlati fejlesztése az optimális időkihasználáshoz, hogy gyorsabban végezz a feladataiddal, vagy adott időbe több minden beleférjen. 

Hírlevél

Innovatív gondolkodási technikák, érdekességek, azonnal használható tippek és eszközök a postaládádba.

Kategóriák

Oszd meg másokkal is!

Hogy tetszett a cikk?

Miről szeretnél olvasni?

  • Facebook
  • Twitter
  • Pinterest
  • Instagram